Mogelijk gemaakt door Blogger.

Mats de veearts

dinsdag 13 december 2011


Veearts Mats heeft de pinken Janna, Trijntje en Billie op drachtigheid gecontroleerd. Ook heeft hij  nog een keer bij de koeien Maya en Troela gevoeld. Onze leenstier heeft bij Janna en Trijntje raakgeschoten, maar bij Billie had hij geen kans. Hoe hij ook probeerde, zij had geen zin om stil te blijven staan. Volgens mij vond ze het maar een vervelend joch. Uiteindelijk is de inseminatrix met een rietje sperma er aan te pas gekomen. Alle dames nu zijn drachtig, maar bij Maya en Billie staat nog een klein vraagteken. Over een maand worden deze twee opnieuw  gecontroleerd.
.
 
Het is altijd een happening als Mats er is. Gelukkig komt hij niet vaak. Zijn laatste bezoek was acht maanden geleden toen Rosa met kalfsverlamming in de stal lag. Mats praat en werkt. En hij praat enorm veel. Aan één vraag van mij heeft hij voldoende om een avondvullend programma voor de radio te verzorgen.
’s Morgens tussen half negen en half tien is hij telefonisch bereikbaar voor het maken van een afspraak. Soms krijg je zijn antwoordapparaat:

´´Hej, Mats hier. Vandaag ben ik niet in Jokkmokk, maar in Harads. In het slachthuis welteverstaan, waar ik de rendieren van de Lappen inspecteer. Ik ben hier waarschijnlijk de hele dag zoet mee. De lunch bestaat  vandaag uit gedroogd rendiervlees. Het ziet ernaar uit dat ik volgende week dinsdag opnieuw in het slachthuis van Harards ben, maar zeker weten doe ik dat nog niet.  Dit laat ik tzt wel even  weten. Mocht je dier een probleem hebben dat tot morgen kan wachten; laat dat dan tot morgen wachten. Bij noodgevallen ben ik mobiel bereikbaar. En een ziek konijn maak ik niet beter, die slacht je; het is immers bijna kerst! Hejdå!!''
 Het fijne aan Mats is, is dat als de nood aan de man is, hij binnen no time in de stal staat.

About This Blog

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP