Mogelijk gemaakt door Blogger.

De afgelopen weken...

maandag 20 juni 2011

Ik heb van de afgelopen weken een fotoverslag gemaakt. Het is te veel om uitgebreid op te schrijven wat er zoal in Skabram is gebeurd. Waar ik mee wil beginnen is onze nieuwe website: http://www.skabram.se/. Eindelijk is het af! Uiteraard zie ik nu alweer dingetjes die ik wil veranderen, maar ik denk dat het wijzer is om het even te laten rusten. Het schrijven van alle teksten in drie talen heeft veel tijd, soms frustratie en energie gekost. Dus ik ben ontzettend blij dat hij nu in de 'lucht' is.

Indigenous Terra Madre
De afgelopen dagen zijn we erg druk geweest. Het werk in Skabram ging gewoon door en daarnaast stonden we drie dagen met onze kaas op de markt in Jokkmokk tijdens Indigenous Terra Madre. Minderheidsgroeperingen vanuit de hele wereld troffen elkaar tijdens een driedaags event in Jokkmokk om hun ervaringen en tradities te delen op het gebied van eten en voedselproductie. Het was een kleurrijk gebeuren in Jokkmokk; iedereen liep in klederdracht.
Foto's: Jonas Sundberg

                                                                                                                 

Kalfjes de wei in!
De kalfjes/pinken zijn vanuit hun winterverblijf naar de zomerweide gegaan. Ik heb van jongs af aan met ze gewandeld. Het was dus vrij makkelijk om over de weg met ze naar de zomerweide te wandelen. Alleen Trijntje had weinig zin. Alex had er een hele dobber aan om haar aan het lopen te krijgen! Maar uiteindelijk huppelde iedereen blij rond in het hoge groene gras.                                                                                                                                                                                  

Uitzicht op het meer
Janna, dochter van koe Juttan

Pinken in de wei
Billie, dochter van koe Blinka
   
 
Familiebezoek!
Eindelijk was het zover: mijn moeder en zussen kwamen op bezoek bij ons in Lapland!  Eerst ben ik zelf voor een kort (te kort!) bezoek naar Nederland gevlogen. Samen met mijn moeder ben ik teruggevlogen naar Zweden. Mijn zussen vlogen een week later met z'n tweetjes en uiteindelijk vloog het hele stel de eerste zondag in juni weer terug naar huis. Voor mijn moeder was dit de eerste keer vliegen en tevens de eerste keer zover op reis. Ze vond het ontzettend spannend en keek er al weken naar uit. Gelukkig vond ze het geweldig leuk op de boerderij in Skabram.

Ik moest meteen laten zien waar de schoonmaak- en tuinspullen stonden; en daar ging ze aan het werk. Erg fijn om weer een schone koelkast en schone ramen te hebben! Als kraamverzorgster was het geen probleem voor haar om de melk voor de kalfjes op te warmen en ze hun flesje te geven. Zo nu en dan kon ik haar meeslepen voor een kort uitstapje, maar niet te lang, want er moest nog zo veel gebeuren!

Mijn zussen, Heidi en Kim, hebben tijdens hun korte verblijf toch veel gezien en gedaan: helpen met kaas maken, melken, kalfjes de fles geven, wandelingen naar het meer (wat was het koud!!) en  een bezoek gebracht aan de Siberische husky kennel van onze buren Matti en Stina: Jokkmokkguiderna.
Het was ontzettend leuk en gezellig om het hele stel op bezoek te hebben!!
                                                                                                                         
                
 

Hanz, mam en Alex

Heidi en Kim draaien de kazen
 



About This Blog

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP