Mogelijk gemaakt door Blogger.

Een werkdag in Skabram

maandag 8 augustus 2011



De kazen staan onder de pers! Vanmorgen begon ik om 07.45 met kaas maken. Alex reed de melktank, voordat hij de koeien zou melken, naar de kaasmakerij en tegen kwart voor acht had ik alle melk in de kaastobbe. Vier uur later deed ik de kaasvormen onder de pers en besloot snel achter mijn laplop te kruipen om een blogstukje te schrijven. Er is nog zo ontzettend veel werk te doen, maar je houdt het niet vol om dag in dag uit te werken. Schrijven is een vorm van ontspanning voor mij. En ik heb nog maar anderhalf uur; dan moet ik de receptie van de camping weer open doen en alle campingasten te woord staan. Ik geniet dus even van mijn korte vrije tijd! Eén ding is zeker als je een boerenbedrijf hebt: je bent nooit klaar.

Terwijl ik dit schrijf staan Hanz, Alex en een vriend van Alex te scheppen. De 'gang' acher de stal, waardoor de koeien naar buiten en binnen lopen, bestaat uit gravel. Na twee jaar is gebleken dat dit niet praktisch is. We kunnen moeilijk de vele stront wegschrapen met de tractor, en door te schrapen wordt uiteraard deze 'gang' steeds dieper. Er moet dus beton komen. Nu zijn Hanz en Alex bezig met het voorbereidende werk. Dit soort dingen kost veel tijd, energie en jammergenoeg ook geld. Ook al doe je zoveel mogelijk zelf.


Aan het werk achter de stal


Vorige week hebben we voor onze drie pinken Janna, Trijntje en Billie, een stier opge-
haald bij boer Robert. Het is een mooi klein fjällko stíertje. Hij valt in de smaak bij de dames!
Onze leenstier





 
Deze zomer hebben wij een echte zomer gehad. Wekenlang was het overdag tussen en 20 en 25 graden, met uitschieters richting de 30. En door het warme droge weer zijn er nauwelijks muggen!
Maar nu lijkt het gedaan met de warme zomer. Een aantal dagen geleden liep ik 's avonds na het melken nog even naar de kalfjes die in een weiland langs de weg staan. Ik stond gezellig met hen te tutten toen ik opeens getoeter hoorde. Daar kwam buurman Matti aan met een team sledehonden voor zijn quad. Met zijn armen in de lucht brulde hij over het weiland: Nu is het bijna winter!! Het was inderdaad nog maar +12, maar bijna winter; ik hoop het niet. Zodra de temperatuur het toelaat beginnen Matti en Stina met de herfstraining van hun honden, zodat ze fit genoeg zijn als het winterseizoen daadwerkelijk begint.









Begin april dit jaar ging ik drie dagen met de Matti, Stina + honden de bergen in. Als ik deze foto´s zie heb ik ook weer zin in de winter!!

About This Blog

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP