Mogelijk gemaakt door Blogger.

Winter!

zaterdag 20 oktober 2012


Drie dagen geleden heb ik winterbanden onder m’n auto gedaan. Aangezien ik op het koudste plekje van Zweden woon, heb ik voor de zekerheid Hanz gebeld om te checken of ook Jokkmokk in winterse sferen verkeert. Het zou namelijk lullig zijn als ik met spikebanden in Jokkmokk kom aanrijden terwijl het gewoon regent. Daar sneeuwde het echter ook en volgens de berichten zet de winter nu echt in. Tijd dus voor winterbanden. 


Gisteren heb ik m’n auto verder klaargemaakt voor de winter: kabel voor de motorverwarming, coupéverwarming, ijskrabber, sneeuwschep, koelvloeistof (tot -60) etc. bijgevuld. Voor mezelf, mocht ik bij -40 op een afgelegen plek stil komen te staan: oude donzen slaapzak, lucifers, kaars, mes en een thermos met hete thee (heb ik uiteraard nog niet klaargemaakt).  Kom maar op met die koude poolwinter!

De locale beurs, Matmässan, in de ICA supermarkt was een enorm succes. Ruim 2500 mensen, de helft van het aantal inwoners in Jokkmokk, kwamen die avond een hapje proeven. Er werd niet alleen volop geproefd, maar ook volop gekocht. De supermarkt heeft die dag een mooie omzet gedraaid.
Aan het werk tijdens de locale beurs.
Toen de grootste drukte voorbij was, had ik zelf tijd om bij de buren te proeven. Linn en haar moeder Greta hebben samen het mooie bedrijf Viddernas hus. Zij bereiden Samische gerechten voor speciale gelegenheden, geven cursussen en workshops. Daarnaast hebben zij vorig jaar in Jokkmokk centrum een zeer knus en tevens stijlvol koffiehuis geopend: CafeDeli. En niet te vergeten; Greta is Samisch ambassadeur van de Zweedse eetcultuur. Moeder en dochter vormen een waar topteam.
Linn, van Viddernas Hus.
Volgende week vertrek ik naar Stockholm om daar vier dagen op de markt te staan tijdens de Jokkmokkdagen in Huddinge (een deel van Stockholm). De afgelopen dagen heb ik vele uren met Hanz in de kaasmakerij gestaan om kazen schoon te boenen, op te snijden, in te pakken en van etiketten te voorzien. 300 Kilo kaas gaat mee: 280 kilo opgesneden en 4 hele kazen. Stockholm, here I come!
Hanz snijdt de kaas.
Ik weeg en plak etiketten.

Kaasnummers en het gewicht van iedere kaas.



Klaar om naar Stockholm te gaan.

About This Blog

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP